IVBN
Strategisch design: research – strategie – design
Wie
IVBN is de branchevereniging voor Institutionele Beleggers Nederland en behartigt de belangen van institutionele/professionele vastgoedinvesteerders richting de politiek en de vastgoedmarkt.
De vraag
IVBN was toe aan een frisse wind door de organisatie. Nieuwe richtingen vroegen om een nieuwe aanpak. De huisstijl die al meer dan 20 jaar gebruikt werd, paste niet meer. Het was te statig, te formeel. Het paste niet meer bij de kern van de organisatie en wat zij willen bereiken.
Samen met het team binnen de organisatie zijn we aan de slag gegaan met het merk- en designvraagstuk.

Research
Een analyse van de bestaande communicatiemiddelen gaf inzicht in hoe de organisatie overkwam. Onze inzichten daarin hebben we verwerkt en getoetst met aanvullend onderzoek. Door dit onderzoek werden onze inzichten bevestigd en kregen we richtlijnen voor toekomstige richtingen. We konden nu kritisch gaan kijken naar de invulling van de kernwaarden, missie en het design.

Design research
Met deze uitgangspunten ben ik aan de slag gegaan met het designonderzoek. Welke vormen, kleuren en elementen passen bij de identiteit en hoe ver mogen we afwijken van het bestaande ontwerp? Gaan we restylen of toch een nieuw ontwerp introduceren?




Vertaling naar design
Vanuit de kernwaarden constructief, verbindend, integer en transparant (open) ben ik aan de slag gegaan met het ontwerp. We hebben de twee richtingen getoetst: restyle en een grote stap verder. Omdat hele grote verandering niet wenselijk bleek, hebben we een middenweg gekozen: een frisse nieuwe start, met behoud van de vertrouwde kleuren en zakelijkheid.
Door intensieve samenwerking met de communicatiemanager en de projectbegeleider zijn we gekomen tot een vertaling die het zakelijke karakter, maar toch ook de openheid/vriendelijkheid en de verbinding weerspiegelt.
Het logo is teruggebracht tot een woordbeeld, de donkerblauwe kleur is behouden en het goud volledig verdwenen. Donkerblauw is aangevuld met secundaire- en accentkleuren om de stijl levendig en veelzijdig te maken, zonder de herkenbaarheid te verliezen.
In het logo zijn de vormen afgerond: deze rondingen komen ook terug in de stijlelementen van de huisstijl. De stevige lijn in de koppen staat voor kracht, maar door het doorlopen buiten het kader geeft het ook vooruitgang en verbinding.
Om het gebruik van de huisstijl door meerdere mensen in de organisatie zo optimaal mogelijk te maken, heb ik gekozen om richtlijnen voor design te geven en hebben ik templates gemaakt voor de meest voorkomende communicatiemiddelen. Hiermee blijft de herkenbaarheid van de stijl zichtbaar, maar heeft de maker toch creatieve vrijheid.
Referentie
“De wens voor een nieuwe huisstijl was groot, maar het zetten van de eerste stap was spannend. Op advies van Dieuwertje zijn we gestart met een identiteitsonderzoek om tot de kern van onze identiteit te komen. Dit bleek de sleutel en het vertrekpunt voor onze rebranding. Binnen de nieuwe huisstijl blijven we trouw aan onze identiteit. We zijn zakelijk, maar nu ook toegankelijk met ruimte voor speelsheid. Het bleek een uitdagend proces, maar met een glasheldere uitkomst. Dieuwertje heeft met haar talent voor grafisch ontwerp alle elementen samengebracht tot een krachtig geheel.”
Rose-Anne Devilee, Communicatiemanager IVBN