Jake & Jacky
Strategisch design: research – strategie – design
Wie
Jake & Jacky is een online aanbieder van (non-food) huisdierenproducten. Het aanbod van producten is ontstaan uit een eigen behoefte voor producten die stijlvol zijn, niet standaard en kwaliteit bieden voor een scherpe prijs.
Alle producten zijn zelf getest door baas en dier. Zo weten ze dat ze kwaliteit en gebruiksgemak kunnen bieden.
De vraag
Jake & Jacky is ontstaan uit de behoefte aan focus in de markt. Een specifiek huisdierenmerk speciaal voor dier én baas. Voor dit nieuwe merk was een naam, strategie en visuele identiteit nodig.
Research
Een aantal producten van Jake & Jacky bestonden al onder een andere naam, die opereerde op diverse markten. Daar moest onderscheid in gebracht worden: een nieuw merk.
Om focus aan te brengen, zijn we van start gegaan met onderzoek in de bestaande markt voor huisdierenproducten (non-food) en zijn we op zoek gegaan naar de toegevoegde waarde van het merk in deze bestaande markt.
Hieruit volgenden de naam en de brand essence.
Basis - brand essence
De bevindingen uit het onderzoek waren een voorzet voor de naam en het brand essence document. In het brand essence document hebben we de basis van de identiteit van Jake & Jacky vastgelegd. Deze basis dient als startpunt voor design, maar ook als basis om weer op terug te kunnen vallen.

Design research
Met deze uitgangspunten ben ik aan de slag gegaan met het designonderzoek. Welke vormen, kleuren, elementen passen het beste bij de identiteit en kunnen deze vertalen?



Vertaling naar design
Jake & Jacky richt zich op huisdiereneigenaren die niet het standaard aanbod willen, maar op zoek zijn naar designproducten die beter passen binnen een moderne leefstijl en interieur. Gezien dit karakter, ben ik op zoek gegaan naar een sterke uitstraling. Het keyword voor de visuele identiteit werd: kleur!
De identiteit kenmerkt zich door stevige letters, heldere fotografie, kleuren, de prominente aanwezigheid van dieren en ruimte voor een klein grapje.