Het nut van strategie in design

Ik betrap me er zelf nog weleens op. Super enthousiast over een eigen project en wil meteen aan de slag. Al snel merk ik: dit gaat helemaal nergens heen. STOP! Eerst beginnen bij het begin. Daar wijs ik opdrachtgevers op en is zoooo belangrijk. En wat is dan dat begin? Dat is het onderzoek dat…

Lees meer


Branding

Branding. Een woord dat trending is op dit moment, maar door mijn oud docente in haar boek kei hard afgebrand werd. ‘I hate the word branding’ – Rejane dal Bello – Citizen first, designer second. In eerste instantie vond ik haar stelling (en toelichting) wel een beetje lastig en wilde er ook…

Lees meer


ChatGPT venster met de zoekvraag Wat houdt de verschuiving van Google zoeke naar AI zoeken voor mij in?

Verschuiving Google zoeken naar AI zoeken

Zoek jij nog steeds met google? Of ben jij een van de early birds die het zoeken uit laat voeren door bijv. ChatGPT? Vorig jaar was er al een verschuiving te zien van Google zoeken naar AI zoeken: Google 80% AI 20%. Naar verwachting zal het AI deel steeds meer worden. Wat kan jij doen, zodat jouw…

Lees meer


Logo restyle overzicht - van oud naar nieuw logo

De tussenstap

Bij wisseling van de wacht of het gewoonweg verstrijken van tijd zie je vaak dat er behoefte is aan vernieuwing van de visuele stijl. Alles in de organisatie snakt ernaar. Maar denkt je doelgroep daar ook zo over?

Lees meer


Branding checklist - is je merk klaar om live te gaan?

Checklist: Is je merk gereed om live te gaan?

Ik begrijp het wel. Het liefst zou je gisteren al live gaan met je nieuwe merk, het van de daken willen schreeuwen! Maar ben je er al klaar voor? Hier van mij een korte checklist.

Lees meer


Visueel overzicht van graphics gemaakt voor Introdrives - door Dieuwertje van der Linden

Lang houdbare merken

Ik schrijf er wel eens vaker over: als je strategisch inzet op het design van een merk dan is je merk langer houdbaar. Ja ja, heel leuk Dieuw, maar noem eens een voorbeeld? In 2014 werd ik door mijn eerdere loopbaancoach Gwendolyn gevraagd om de visuele identiteit van haar nieuwe bedrijf te…

Lees meer


Schetsontwerpen voor een dierenmerk. Kill your darlings. Deze zijn niet gebruikt voor het definitieve merk

Soms is het mooiste ontwerp niet de beste optie

10 jaar geleden zei ik al tijdens een kennismaking met een samenwerkingspartner dat ik niet maak wat ik mooi vind. Hij keek me in eerste instantie vreemd aan, maar toen ik het toelichtte kon hij dat alleen maar waarderen. Niet lang geleden zei hij nog tegen mij dat hem dit altijd was bijgebleven.…

Lees meer


Portret van Dieuwertje van der Linden

Wat als wij kleur nu allemaal echt totaal anders zien?

Vroeger vond mijn oma het altijd zo bijzonder hoe ik kleuren combineerde. Kleuren die volgens de regels niet bij elkaar zouden passen, maar het toch echt wel deden. Met een pak stiften voor ons, testte ze haar kleindochter van circa 8 op kleurcombinaties. Ik stond er niet zo bij stil en vond het de…

Lees meer


Verzameling design systemen ontworpen door Dieuwertje Ontwerpt

Restricties in huisstijlen?

Ik hou niet van restricties in huisstijlen. Hè? Hoor ik je nu denken, die zijn toch nodig?! Designers kennen het wel, vooral uit de huisstijlhandboeken van vroeger. Zoveel restricties in de huisstijl dat elk formaat en elke marge, plaatsing van logo en kleurvlakken vastgelegd werd. Het ging zelfs…

Lees meer


Creative Café, De PodCast

Onze eerste podcast aflevering van Creative Café, De PodCast is live! Samen met Richard Terborg nam ik deze podcast op. In deze aflevering vertellen we wie we zijn en gaan we in op the elephant in the room: ai in de creatieve sector.

Lees meer


Met spoed uitvoeren werd uitstel en focus

Deze maand reisden we af naar Den Haag. Met een opkomend congres in beeld, werd het de potentiële opdrachtgever duidelijk dat de huisstijl wel flink verouderd was. Wat gingen ze daar nog aan doen vóór het congres? Een nieuwe website én dus ook een nieuwe huisstijl was de wens. Tijdens het eerste…

Lees meer