Het nut van strategie in design

Ik betrap me er zelf nog weleens op. Super enthousiast over een eigen project en wil meteen aan de slag. Al snel merk ik: dit gaat helemaal nergens heen. STOP! Eerst beginnen bij het begin. Daar wijs ik opdrachtgevers op en is zoooo belangrijk. En wat is dan dat begin? Dat is het onderzoek dat…

Lees meer


Branding

Branding. Een woord dat trending is op dit moment, maar door mijn oud docente in haar boek kei hard afgebrand werd. ‘I hate the word branding’ – Rejane dal Bello – Citizen first, designer second. In eerste instantie vond ik haar stelling (en toelichting) wel een beetje lastig en wilde er ook…

Lees meer


Wat als wij kleur nu allemaal echt totaal anders zien?

Vroeger vond mijn oma het altijd zo bijzonder hoe ik kleuren combineerde. Kleuren die volgens de regels niet bij elkaar zouden passen, maar het toch echt wel deden. Met een pak stiften voor ons, testte ze haar kleindochter van circa 8 op kleurcombinaties. Ik stond er niet zo bij stil en vond het de…

Lees meer


Restricties in huisstijlen?

Ik hou niet van restricties in huisstijlen. Hè? Hoor ik je nu denken, die zijn toch nodig?! Designers kennen het wel, vooral uit de huisstijlhandboeken van vroeger. Zoveel restricties in de huisstijl dat elk formaat en elke marge, plaatsing van logo en kleurvlakken vastgelegd werd. Het ging zelfs…

Lees meer


Creative Café, De PodCast

Onze eerste podcast aflevering van Creative Café, De PodCast is live! Samen met Richard Terborg nam ik deze podcast op. In deze aflevering vertellen we wie we zijn en gaan we in op the elephant in the room: ai in de creatieve sector.

Lees meer


Met spoed uitvoeren werd uitstel en focus

Deze maand reisden we af naar Den Haag. Met een opkomend congres in beeld, werd het de potentiële opdrachtgever duidelijk dat de huisstijl wel flink verouderd was. Wat gingen ze daar nog aan doen vóór het congres? Een nieuwe website én dus ook een nieuwe huisstijl was de wens. Tijdens het eerste…

Lees meer


Een huisstijl, en dan?

Dan begint het eigenlijk pas écht. Je gaat je eigen stijl de wereld in brengen, gebruiken, ‘ownen’ Je visuele identiteit en de brand essence van je bedrijf moeten de wijde wereld in om jouw boodschap te communiceren. Dat doe jij samen met je medewerkers en met mij, bij voorkeur met hulp van een…

Lees meer


Gemiste kans

Het product is klaar, de strategie in ontwikkeld, marketingplannen en merkstrategie zijn uitgeschreven en dan is het tijd voor de implementatie. Oh ja, er moet een designer ingeschakeld worden, dan kan deze onze plannen even uitwerken tot een mooi ontwerp. Gemiste kans…

Lees meer


Creatieven inspireren en verbinden

Mooi die reminders die je krijgt via de socials. Ik werd eraan herinnerd dat het alweer zes jaar geleden is dat ik startte met het uitwerken van een droom. Spannend vond ik het, maar super enthousiast was ik. En anderen met mij. Het opzetten van een initiatief waarin de behoefte om mensen te…

Lees meer