De tussenstap

De waarden en denkwijze van/binnen je organisatie zijn de afgelopen jaren mee veranderd met de tijd. De visuele stijl van je merk is echter blijven hangen en begint nu écht ouderwets te worden. Toch? Tijd voor een rebranding!

STOP!
Bij wisseling van de wacht of het gewoonweg verstrijken van tijd zie je vaak dat er behoefte is aan vernieuwing van de visuele stijl. Alles in de organisatie snakt ernaar.
Maar denkt je doelgroep daar ook zo over?

Voordat je begint met een grote rebranding, stel je eerst eens voor hoe de doelgroep ervoor staat:

  • Hoe bekend is jouw merk bij de doelgroep?
  • Welke (emotionele) waarde hecht jouw doelgroep aan de merkkenmerken van jouw organisatie? (Merkkenmerken zijn o.a. kleuren, vormen, logo, tone-of-voice die typerend zijn voor je merk).
  • Wat zal een verandering van stijl teweeg brengen bij de doelgroep?

Denk dan niet alleen aan je externe doelgroep, maar ook je interne: medewerkers, bestuur, stakeholders.

Wat als deze allemaal zo gewend zijn aan jouw huidige visuele kenmerken, dat ze allemaal negatief reageren op de grote rebranding? Dan ziet alles er gelikt uit, maar een opgetrokken muur met weerstand, de negatieve ervaring, gaat de zaak overnemen. Je krijgt de nieuwe visuele stijl niet verkocht.

Doe altijd eerst onderzoek naar je merk. Dat is inclusief doelgroep analyse. Zij moeten het merk uiteindelijk mee gaan dragen.

Ja, het kan zijn dat een opfrisbeurt van de visuele stijl nodig is om het merk beter te laden met de kenmerken van nu. Toets het bij je doelgroep en houdt het dan bij een tussenstap, de opfrisbeurt, die door je doelgroep gedragen kan worden.

Weet je écht zeker dat het kan? Ga dan vol voor die grote rebranding als het nodig is voor je organisatie.
En neem je doelgroep mee in het proces, zodat het ze niet overdondert als de nieuwe stijl ‘ineens’ gelanceerd wordt.

 

Ik maakte deze tussenstap o.a. voor IVBN. Lees de gehele case hier.