Met spoed uitvoeren werd uitstel en focus

En daar ben ik eigenlijk wel blij om.

Deze maand reisden we af naar Den Haag. Met een opkomend congres in beeld, werd het de potentiële opdrachtgever duidelijk dat de huisstijl wel flink verouderd was. Wat gingen ze daar nog aan doen vóór het congres? Een nieuwe website én dus ook een nieuwe huisstijl was de wens. Tijdens het eerste gesprek zouden we direct dieper in gaan op de organisatie om in een verkort traject wellicht toch een huisstijl te kunnen lanceren. De kanttekening was in het voortraject al aangegeven.

Met enige bedenkingen ging ik naar het gesprek. Ik moet ze erop wijzen dat dit wellicht te snel zal gaan en het resultaat niet zal worden wat ze wensen. Het moet immers sneller gedaan worden dan eigenlijk mogelijk is.

Met een warm welkom door directeur en interim projectmanager werd direct de toon van het gesprek verlegd. De directeur trapte op de rem: dit is veel te veel om op dit moment aan te pakken. Dat gaan we dus niet zo snel doen.
Een last viel van me af. Niet omdat ik het niet aan zou kunnen, maar omdat ze de tijd willen nemen de diepte in te gaan voor het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl. Na mijn korte voorbereidde analyse spraken we over het hele traject en hoe je dat op een strategische manier aanpakt. Wat de toegevoegde waarde is om dat te doen, zeker bij een organisatie die afhankelijk is van de mening en input van meerdere partijen.

Met een goed gevoel van beide kanten namen we afscheid.
Afgelopen week kregen we het bericht dat ze het werken aan de huisstijl willen uitstellen tot na het congres. Eerst focus, dan verder.

Daar kan ik ze alleen maar om prijzen. Waarom? Omdat het werken aan je huisstijl niet iets is wat je zomaar even doet. Je huisstijl moet onderdeel worden van je identiteit. En wat is die identiteit dan? En wie spreken we aan? Welke belanghebbenden moeten betrokken worden in het proces?
In bovenstaande situatie zouden meerdere groepen betrokken moeten worden in het onderzoek, de conceptfase en de uitrol. Dat kost tijd. Tijd die bij de potentiële opdrachtgevers, zeker in de aanloop naar een dergelijk congres, schaars is.

Dus ga je aan de slag met je visuele identiteit (/huisstijl/branding), doe dit dan pas als je er echt klaar voor bent en tijd voor hebt (of kunt maken).
Ben jij er klaar voor? Dan hoor ik graag of ik wat voor je kan betekenen.