Verschuiving Google zoeken naar AI zoeken
Zoek jij nog steeds met google? Of ben jij een van de early birds die het zoeken uit laat voeren door bijv. ChatGPT?
Vorig jaar was er al een verschuiving te zien van Google zoeken naar AI zoeken: Google 80% AI 20%.
Naar verwachting zal het AI deel steeds meer worden. Wat kan jij doen, zodat jouw merk niet vergeten wordt door deze AI tools?
Zoektocht naar het best passende product
De zoektocht naar een geschikte wasmachine wordt uitgevoerd door ChatGPT. Je krijgt diverse keuzes voorgelegd door enkel je wensen in te vullen, zoals je ook in een winkel aan personeel zou vragen. “Ik zoek een wasmachine voor een gezin van 4, mét huisdieren. Het moet stil en energiezuinig zijn en mag niet meer kosten dan … en moet voor ons geïnstalleerd worden.”.
Geen specificaties meer vergelijken, klikken door een oerwoud van opties. Dat doet ChatGPT voor je. Het toont ook de bronnen waar het de informatie uitgehaald heeft.
Simpel een date plannen
De ideale afspraak inplannen zal gedaan worden door Claude. Je stelt Claude (spraak geactiveerd) de vraag waar je het beste heen kan gaan voor een uitje met bepaalde wensen en Claude zoekt het voor je uit, bepaalt de ideale tijd en vult het zelfs in je agenda in. Mét tips voor vertrektijden en bijv. het dragen van die extra trui.
De online reis optimaliseren
Alles draait om de online reis makkelijker te maken. Maar wat dit nu betekend voor jou?
Als het goed is, was jij al goed bezig met content schrijven vanuit de lezer. Een goed verhaal, uitgebreide omschrijvingen van producten. Dit zijn de dingen waar AI op zoekt.
Heb je nog steeds alleen maar afbeeldingen met context erin of tabellen met productspecificaties? Ga daar dan gauw mee aan de slag!
AI heeft context nodig om een en ander samen te stellen. Ze kunnen (nog) geen afbeeldingen lezen zoals wij dit doen en gaan niet door tabellen zoeken. Ze halen het uit het verhaal.
Heb je afbeeldingen? Zorg dan voor een geschikte bestandsnaam én vul altijd de alt-tags correct in. Ga er dus geen vreemde zoekwoorden aan geven, zoals SEO mensen weleens deden.
Checklist
Waar moet je dus op letten?
- Gebruik verhalende teksten die voor lezers geschreven zijn en niet voor zoekwoorden SEO
- Gebruik altijd alt-tags voor afbeeldingen
- Let op juiste benamingen van bestanden
- Omschrijf productspecificaties ook in je normale teksten.
- Ben de kennisbank over een specifiek onderwerp, zodat jij in de bronnen die de AI tools raadplegen naar voren komt.
- Clicks worden minder belangrijk voor conversie.
Bonustip: ChatGPT kan geen javascript lezen. Zorg dus voor de juiste tools om je content te kunnen lezen.