Restricties in huisstijlen?

Ik hou niet van restricties in huisstijlen.
Hè? Hoor ik je nu denken, die zijn toch nodig?!

Designers kennen het wel, vooral uit de huisstijlhandboeken van vroeger. Zoveel restricties in de huisstijl dat elk formaat en elke marge, plaatsing van logo en kleurvlakken vastgelegd werd. Het ging zelfs zo ver, dat je eigenlijk alles zou kunnen automatiseren. De creativiteit van de designer was niet meer nodig. Handig in grote organisaties waar veel afdelingen ermee moeten werken.

Maar met de komst van alle “nieuwe” media (zo nieuw zijn ze inmiddels niet meer), is dat best lastig.
Daarom maak ik in mijn huisstijl en branding ontwerpen liever gebruik van richtlijnen. Deze richtlijnen zorgen ervoor dat de herkenbaarheid van het merk behouden wordt, maar dat je als designer toch de vrijheid krijgt je creativiteit erop los te laten. Zo kan je spelen met systemen, grids en kleuren. En kan je huisstijlen uitbouwen als je een boodschap wil vertellen in bijv. animaties.

Wil jij ook werken aan een nieuw design of rebranding voor jouw organisatie? Ik help graag met jouw strategische design project.